Mindfulness Opleiding

juli 8, 2021 0 Door wpadmin

Mindfulness online training

Het is soms nodig om ongewenste reacties te observeren. Mindfulness training vergt tijd en oefening, maar is een gemakkelijke en nuttige manier om te leren ongebonden te zijn aan elke gedachte die zich voordoet.

Oefening is de gedachten doorlopen, de gevoelens doorwerken, aandacht hebben voor lichamelijke gewaarwordingen en aandacht schenken zonder te oordelen. Het kan in het begin moeilijk zijn om gewoonte-reactiviteit te doorbreken, omdat onze gewoonten de eerste emotionele associaties leggen en het moeilijk maken om te bepalen of iets goed of slecht is. Mindfulness houdt in dat je negatieve gedachten in twijfel trekt als ze opkomen, zonder erin te blijven hangen. “Is er een gewicht dat ik kan opheffen door dit perspectief aan te nemen?”, vraag je jezelf af? Zoals je weet, is er een voor de hand liggend antwoord op die vraag. Probeer dan een ander perspectief, vraag jezelf af, zou een vriend, familielid of therapeut in staat zijn om hetzelfde te voelen over deze situatie? Als je je gedachten vanuit een ander perspectief bekijkt, verander je de emotionele impact ervan. Verwelkom nieuwe gedachten en sta jezelf toe om nieuwe manieren van denken toe te passen.

Aandachtig zijn voor wat er in je lichaam gebeurt, vooral de ademhaling, helpt je je staat van zijn te herkennen. Het laat je weten wanneer je rollen hebt geïdentificeerd, bijvoorbeeld zitten, waar je gewoon doorheen gaat. Met oefening leer je de automatische piloot uit te schakelen door meer aandacht te besteden aan je gewaar zijn, en laat je het lichaam uitnodigen tot meer evenwicht, kalmte en innerlijke balans. Hoewel de periode waarin we gewoontes vormen vluchtig is, kunnen we er baat bij hebben om te leren routinematig onze interne omgeving in de gaten te houden en een zelfaudit te doen in de aanwezigheid van ons fysieke lichaam om te ontdekken hoe goed we misschien voor onszelf zorgen.

Oefen met aandachtig zijn, het is een van de eenvoudigste en meest toegankelijke vormen van mindfulness. Motiverende spreker, Tony Robbins, zei ooit “bewustzijn staat gelijk aan verandering”. Mijn persoonlijke ervaring is dat wanneer ik weet wat er aan de hand is, wat er niet gebeurt en NU weet hoe goed ik het heb gedaan in onze relatie, ik onvermijdelijk meer aandachtig word en minder gehecht raak aan eventuele emotionele reacties op korte termijn. Op de lange termijn zal dit resulteren in minder stress omdat ik me niet vastklamp aan een bepaalde perceptie. Emotionele reactiviteit is geen techniek om stress te beheersen. Het is op zich nuttig, maar mindfulness geeft je het neutrale terrein waar persoonlijke groei en vernieuwing kunnen groeien.

Kansen

De voortdurende praktische training van mindfulness vereist dat mensen een Response-systeem hebben. Hoe beter je hierin wordt, hoe gevoeliger je wordt voor alle mogelijkheden die zich voordoen. In het verleden heb ik heel hard geprobeerd mijn richtingsgevoel te volgen en nu ik mindfulness leer, ga ik mezelf verliezen in het moment, en de spontane ervaring omarmen als een manier om in de wereld te zijn. Ik ga de tweede of halve seconde van de neurale CVF  missen, de zachte, kromme lijn van scheiding tussen mijn geest en mijn lichaam.

De illusie van tijd is een van de belangrijkste dingen die je leert herkennen, waar je ook bent. De realiteit van de afwezigheid van tijd is dat wat komt en gaat “vertraagde tijd” is een organische, doelloze en stroomloze ervaring. Er IS geen richting maar eerder de afwezigheid ervan in relatie tot je geest. Het is het verschil tussen afgeleid en bedreven bewust zijn op een plaats die vol is met dingen, en gelukzalig onbeweeglijk zijn. Als tijd de illusie is van de fysieke werkelijkheid, zoals de alfa en de omega, dan is het de reeks van scheidingen in een dans die geboorte geeft aan ongeëvenaard lichamelijk genot en innerlijke vrede. In de “flow-out” staat zijn gaat over het ervaren van de prachtige leegte en vreugde van de kloof, net zoals het de gelukzaligheid is van de centrerende stilte. De gepauzeerde staat IS het natuurlijke doel van de natuur, als een vorm van zelf overstijgen die zowel de kracht om vooruit te komen toestaat als ontketent.

Het boeddhisme, die praktijk van het niet-doen, leert ons aanwezig te zijn, niet in een “drukke” of een “niet-doen” toestand te zijn, maar in “een neutrale toestand” te zijn. In de “tussenstaat”, ben je niet dezelfde persoon als voorheen, en kun je dus niet beoordeeld worden. De andere partij in de relatie zal je anders waarnemen. Alle dingen stromen. Wat we doen is NIET “bezig” zijn, het is zijn alsof de relatie niet-onderhandelbaar is, alsof er geen pauzes of uitstel zijn. Dat is waarom we bezig zijn met “emotioneel meesterschap”. Wanneer we “emotioneel meesterschap” hebben, wanneer we de pauze van intuïtie, de essentie van psychisch bewustzijn en de natuurlijke spontaniteit van mededogen verdiepen, komen we als vanzelf in de essentie, in hun gezelschap, in de genade die hartruimte die niet leeg of ledig is, die ruimte waarin ze kunnen omhelzen zonder oordeel, maar in plaats daarvan ernaar streven om te reageren.

 

Lees meer:
Preventie ziekteverzuim 
Mindfulness training